En sano että Italia on ainoa maa EU:ssa, jonka julkisen sektorin velka on valtaisa mutta kerron esimerkin joka osoittaa että Italiakin joutuu tarkasti miettimään julkisen sektorin päällekkäisiä toimintoja. Nyt olisi erinomainen mahdollisuus toimia Italiassa toiminnan tehostamisen ja/tai prosessikonsulttina kun säästöjä haetaan mikäli siis toimiin todella aletaan. Ai niin se esimerkki : Kun muutamme ensi viikolla nykyisestä Perugian kunnasta/kaupungista Marscianon kuntaan samassa maakunnassa eli Perugiassa joudumme normaalisti (niin kuin Suomessakin) tekemään osoitteenmuutoksen. Mutta täälläpä on asiat tehty niin että jokaisessa virallisessa dokumentissa esim. henkilökortissa on osoite nimen lisäksi. Tämä tarkoittaa sitä että joudumme rekisteröitymään uudestaan Marscianon kuntaan ja muuttamaan kaikki dokumentit uusiksi. Tämä vaikuttaa myös edellä mainitun henk.kortin lisäksi esim. firmamme tietoihin eli joudumme ilmoittamaan kaikkiin paikkoihin uuden asuinpaikkamme ja osoitteemme. Aivan kun muuttaisi ulkomailla... Tämähän tarkoittaa että molemmissa kunnissa on samat toimistot ja prosessit asioiden hoitamiseksi ja mitään yhden luukun tai verkkopalvelun periaatetta ei ole.  Ja kun ottaa huomioon että koko Umbriassa on asukkaita vähemmän kuin suur-Helsingin alueella.
Olemme edenneet myös asuntokaupoissa siten että saamme ne ensi viikolla päätökseen mutta koville se otti. Onneksi tämä oli toinen kauppamme Italiassa, joten pystyimme hieman ennakoimaan ja karsimaan niitä "ensikertalaisen mokia", joita teimme 3-4 vuotta sitten. Täytyy sanoa että säästöt olivat melkoiset! Lisäksi voimia vaatii se että joka asiassa pitää huolehtia siitä että jos myyjä, notaari, kiinteistövälittäjä ehdottaa joitain maksuja tai muutoksia niin oma vastaus on aina ensimmäiseksi " ei käy" tai "ei pidä paikkaansa" tai "en maksa niin paljoa". Lisäksi suosittelen että hallussa olisi Italian kieli tai sitten tulisi käyttää tulkkia. Italian, niin kuin Suomenkin lait ja asetukset ovat perin mutkikkaat ja ne vaatii kielitaitoa.
Ja sitten asia joka varmaan on yhtä hankala maahanmuuttajalle Suomessa kuin täällä Italiassa. Kännykkäpalvelujen hankkiminen laskuun eli sellaiseksi ettei tarvitse aina huolehtia prepaydistä. Asioimme paikallisessa Bartonissa, joka edustaa Telecom-Italiaa ja kaikkien niiden kymmenien käyntien jälkeen kun meille oli vihdoin selvinnyt mitä dokumentteja meillä pitää olla että puhelinpalvelut saisi laskuun , saimme liittymät seuraavilla dokumenteilla: 1) pitää olla kirjoilla Italiassa, pitää olla todistus työpaikasta tai ns. partita IVA = ALV-tunnus, pitää olla tessera sanitaria=KELA-kortti (voi vaihdella tietysti missä maakunnassa ollaan), passi koska olemme toisen maan kansalaisia ja luottokortti sekä lisäksi roppakaupalla kärsivällisyyttä. Mutta toistan uudestaan etten usko että prosessi on sen helpompaa Suomeen muuttaville ulkomaalaisille.
Toisaalta jos Italiassa on kova byrokratia niin on Suomessakin ja sen olemme karusti saaneet kokea muuttomme yhteydessä kun olemme toimineet Kelan ja verottajan kanssa puhumattakaan muutamista erittäin joustamattomista yksityisen sektorin yrityksistä.
Jos lukijalle jäi tästä tekstistä negatiivinen kuva se johtuu kyllä osittain myös siitä että meidän Suomesta muutto ja täällä tehdyt toimenpiteet tapahtuivat niin nopeassa rytmissä että tuntuu että takki on hieman tyhjä. Voisi ehkä suositella taas italialaisten "piano, piano" - menttaliteettiä.  Ja kaiken tämän muuton lisäksi olemme käynnistäneet kotisivujemme (www.umbria.fi) yhteyteen verkkokaupan, jonka tuotteiden saaminen valmiiksi myytäviksi vaati myös paljon työtä paikallisten toimittajien ja myös viranomaisten kautta. Ehkä tämä on sitten vaivan arvoista ja olisihan se outoa jos ainoastaan oleskelisi tekemättä mitään, ainakin tässä vaiheessa elämää kun vielä jaksaa...
 

Terveisin Umbriasta
 

Pekka S